AMERSFOORT - Museum Flehite heeft een vervalsing in huis. Een ’Gezicht op Amersfoort’, één van de topstukken...

...uit de collectie, is gesigneerd als Herman Kruijder, maar is een L’Hoëst, zo ontdekte de Soesterbergse schilder zelf.

Oud-museumdirecteur Elias kocht ’Gezicht op Amersfoort’ in 1993 voor 8300 gulden (bijna het hele aankoopbudget van dat jaar) van Christie’s in Amsterdam, nadat dit veilinghuis hem had getipt een zeldzaam Amersfoorts stadsgezicht van de bekende Kruijder te gaan veilen.

Volgens de beëdigd taxateur van negentiende- en twintigste-eeuwse kunst, Frank Welkenhuysen, had een dergelijk schilderij onder L’Hoësts eigen naam destijds hooguit een richtprijs van 800 tot 1000 gulden gekregen.

Een vergelijkbaar, maar kleiner stadsgezicht van de veel bekendere Kruijder werd vorig jaar november geveild voor 60.480 euro. Elias: ,,Ik had blind vertrouwen in de expertise van Christie’s.’’

Onno Maurer, de huidige conservator van Flehite: ,,We nemen Christie’s niets kwalijk. Wat je ervan leert, is dat veilinghuizen soms fouten maken. Dat is nu eenmaal iets wat bij de kunstmarkt hoort. Bovendien willen we deze vroege L’Hoëst niet meer kwijt. Het is een schilderij waarvan we allemaal dachten dat het tijdens zijn atelierbrand in 1959 met al zijn jeugdwerk verloren was gegaan.’' Emilie

Man met de kwast was Matthias Withoos Emilie

Waar #18927 op slaat weet ik niet.

#18926 is juist. Meer hierover morgenavond in EenVandaag.

Wie had het dan wel geschilderd ??

Matthias Withoos Emilie

dit staat in je eigen posting Emilie

...uit de collectie, is gesigneerd als Herman Kruijder, maar is een L’Hoëst, zo ontdekte de Soesterbergse schilder zelf.

L'Hoest dus

dromen

kweet ook niet...

http://www.museumwinkel.net/ShowProductdetails.aspx?ProductID=190 Emilie

Ik denk dat er wel meer "gezichten op Amersfoort" zijn gemaakt 😉

Tja wie mag nu de nieuwe vraag stellen? Emilie, die zonder het te weten het goede antwoord gaf, of Tineke?

Laat 10ukke maar een kéér:-p Emilie

Kom op dames waar blijft de vraag...... Photobucket - Video and Image Hosting
Photobucket - Video and Image Hosting

Anonymous
Niet van toepassing
Of weet je het antwoord al.