dat is beter nieuws B-)

V.w.b. de vrijstellinggrens per 1 december a.s. voor het invoeren van goederen buiten de EU van €. 22,00 naar €. 150,00, geldt dit alleen voor het Invoerrecht en NIET voor de BTW.

Bij de belastingtelefoon douane geven ze alleen algemene informatie. Ik heb ze over het akkefietje van het in beslagnemen van die namaak Nike's al diverse malen gebeld. Dan krijg ik te horen, dat ze hierover met mij niet willen/kunnen praten en ik moet het maar uitzoeken met het vervoersbedrijf. Dat ben ik nu een paar weken aan het doen, maar die laten nu ook niks meer van zich horen. Het is begin juni gebeurd, misschien komt die kosten nota van de douane er nog aan als kers op de taart.

Óf zou de Douane het zélf ook niet precies weten? Dat de ene Medewerker A zegt en een ander juist weer B?

Klopt! maar ik heb ze gebeld ook nog hè? En daar hoorde ik dat over post zendingen met "gewonnen" Ebay namaak artikelen zoals idd Nike Shirts uit Thailand, dat het niet wordt tegengehouden als het om kleine zendingen voor een particulier gaat. Je betaalt alleen de invoerrechten mits die er zijn.

de website vd douane spreekt alleen over namaak artikelen in reizigersbagage, over kleine zendingen voor particulieren schept de website geen duidelijkheid

Ik heb hierover al eerder gebeld met de Belastingtelefoon Douane en daar vertellen ze me dat kleine zendingen met een namaak produkt niet in beslag worden genomen en vernietigd. je moet alleen evt. douanekosten betalen.

Zou wel lullig zijn. Als je gewoon vanuit Thailand of Turkije zoiets in je bagage hebt, minder als 3 namaak items, dan mag je het gewoon invoeren, zolang het voor eigen gebruik is.

Maar als je het als pakketje laat versturen uit zo'n land dan mag het niet? Dat zou meten met 2 maten zijn.

moet je niet officieel afstand doen?

Je krijgt in de regel wel bericht en een nota van het vernietigen.

het Nederlandse vingertje

het Nederlandse vingertje

Met betrekking tot namaak merkartikelen op Ebay :
De douane kan het artikel onderzoeken en als het inderdaad nep blijkt te zijn, wordt het in beslag genomen en vernietigd. Hiervan krijg je van de douane geen bericht. Je kunt hooguit contact opnemen met de vervoerder en vragen of ze e.e.a. uit willen zoeken.
Ik had Nike schoenen gekocht in de VS (de verkoper houdt bij hoog en laag vol dat ze authentiek zijn) en deze zouden ook vanuit de VS worden verstuurd. Niet dus.....er kwam nepzooi rechtstreeks uit China.
In beslag genomen en vernietigd !