op 03-05-2011 17:05
Mijn bod is het hoogste bod en ik win de veiling. Ik wil betalen per toegestane internationale overschrijving en heb daarvoor de IBAN en BIC van de Duitse verkoper nodig.
Wat ik vind op de debetreffende bladzijde is de BIC en het gewone bankrekeningnummer van de Duiste verkoper, wel de naam van de bank, maar géén IBAN!
Ik stuur een bericht en vraag beleefd om de IBAN. Geen reactie.
Na een aantal dagen stuur ik weer een bericht en vraag opnieuw om de IBAN met de opmerking dat ik meen te weten dat een Duiste IBAN met "DE" begint en dat het gewone "kontonummer" ook in de iBAN zit (naar ik dacht), maar dat ik geen idee heb hoe dat nummer verder geconstrueerd zou moeten worden.
Een derde bericht, waar ik ook nog beleefd de hoop uitspreek dat er niets vervelends aan de hand is, zoals ziekte, maar opnieuw geen antwoord.
Het lijkt mij dat de verkoper verantwoordelijk is voor de verstrekking van de juiste betalingsgegevens. Correct?
Die Duitse bank ziet me aankomen, als ik om de iBAN vraag, denk ik.
Zelfs al zou ik op die manier achter de juiste IBAN komen, dan nog heb ik minder of geen zin om te betalen, want drie keer geen gehoor krijgen op een bericht is weinig vertrouwenwekkend. De tijdspanne is nu ongeveer/ruim een week.
Heeft iemand zoiets wel eens bij de hand gehad?
Wat zou een juiste handelwijze zijn gezien een dergelijke ervaring?
In hoeverre zal eBay je bijstaan in een dergelijke zaak, als ze dat al doen?
Bij voorbaat dank voor de antwoorden.
goedenmorgen,
U heeft 2 aankopen onlangs verricht
bij 2 verschillende Duitse verkopers.
In de objektbeschrijvingen is vermeld.
Verzending naar: Duitsland
en dat is bij mijn weten dus niet naar Nederland
vandaar dat U ook geen reaktie van de Duitse verkoper ontvangt.
Mocht U in de toekomst een aanbieding zien
die u graag zou willen kopen maar dat verkoper
enkel verzend in zijn of haar land dan is
het dus raadzaam om verkoper vooraf een
email te sturen en verkoper vriendelijk te
verzoeken of verkoper een uitzondering voor
U wil maken om het naar Nederland te versturen.
onder het motto: Nee heeft U JA kunt U krijgen.
En onze Oosterburen en zeker de nog niet
zo ervaren verkopers willen bij voorkeur
betaalt worden met ( Vorkasse ) Banküberweisung
en dus niet met het voor verkopers onveilige
Paypal.
Mijn ervaring met Duitse verkopers hieromtrent zijn dus
positief en verkopers hebben altijd
op mijn verzoek positief gereageerd en
ik betaal altijd met Internationale Bankoverschrijving.
ik wens iedereen een prettige dag,
groetjes Niek
Wanneer u inlogt op eBay Duitsland, krijgt u de IBAN dan ook niet te zien? Op eBay Nederland wordt regelmatig de IBAN niet weergegeven. Waarschijnlijk in een poging om zo kopers te dwingen om met Paypal te betalen.
Als u wel beschikt over de BLZ en Kontonummer kunt u hier eenvoudig de IBAN laten uitrekenen:
Dit is geheel foutloos.
Nu naar mijn mening heeft het weinig
nut om nog een email aan verkoper te sturen.
De feedback van verkoper is goed te noemen
en waarschijnlijk speelt hier wat anders,
computerpech? gerzondheid van de verkoper
of iets anders.
Nu verkoper heeft mails van jou ontvangen
en nu is verkoper dus aan zet om je de
betalingsgegevens te sturen.
met IBAN rechner kan je de Iban en BIC
aan de hand van het kontonummer en het
Blz ( bankleitzahl ) uitrekenen. geld overmaken lijkt mij niet zo verstandig en zou dat pas gaan doen als
ik jou was als verkoper ( uiteindelijk ) de
benodigde betalingsgegevens gestuurd heeft.
Ach in het verleden ook meegemaakt dat
een verkoper plotseling in het ziekenhuis
werd opgenomen en zijn zoon na een aantal
weken met mij kontakt opnam, uiteindelijk
is alles op zijn pootjes terecht gekomen.
groetjes Niek
Ik bekeek zoeven mij berichtenlijst en daar was net een antwoord van de eBay helpdesk. Keurig antwoord, keurig!!
Men raade mij eveneens de ibanrechner aan en die kan ik gebruiken, want ik heb inderdaad ook het PLZ.
Verder heb ik de transcatie nog eens bekeken via de Duitse eBaywebstek, zoals aangeraden door finesherbes. Ook daar was de geboden informatie dezelfde. Wel het Kontonummer en het PLZ, maar de IBAN was niet direct vermeld.
Als de verkoper het zo wil, dan is dat natuurlijk ook goed, maar dan moet je wel toevallig weten dat er zoiets als een ibanrechner bestaat.
Het zou het handig zijn als hij meteen de link voor de IBAN-berekening zou noemen. Verder merk ik nog op dat in nadat ik hier een bericht had achtergelaten, ik zelf ook de IBANrechner gevonden had.
Ik ga straks nu een email aan de verkoper schrijven om hem netjes uit te leggen hoe het zit en kijken of ik daar dan een antwoord op krijg.
Nogmaals finesherbes en Niek bedankt voor jullie uitgestoken hand!
UPDATE
@Niek
Beste Niek ik was ook niet van plan nu meteen voetstoots te betalen, zoals uit mijn eerste posting hier al blijkt. Drie emails en geen reactie is indicatief genoeg dat er iets aan de hand, zou kunnen zijn. Dus mijn vierde email leg ik wel iets uit, maar wacht antwoord af. Geen antwoord, dan voorlopig nog geen betaling.
Vriendelijke Groeten
-- Bewerkt door amateurpathebaby op 4 May 2011 21:50 CESTHet komt wel vaker voor dat Duitese verkopers alleen verzending binnen Duitsland aan bieden.
Als een object mijn interesse heeft dan schrijf ik van te voren altijd een beleefd verzoek of ik mee mag bieden ook al woon ik in Amsterdam.
Als dat verzoek ingewilligd wordt dan bied ik mee. Zo ook in dit geval.
Hierboven geeft een van de beantwoorders aan dat ik twee keer iets gekocht heb in Duitsland, waarbij de aangeboden verzending allen voor Duitsland gold.
Dat klopt, maar in beide gevallen heb ik van te voren overlegd met de aanbieders en beiden waren bereid mij mee te laten bieden.
Het is jammer want ik had een heel prettige indruk van de verkoper.
Verder iedereen bedankt voor de reacties! 🙂