op 22-08-2011 10:25
Heb een koralen collier verkocht, via ebay.uk, aan iemand in China. Vanwege de prijs heb ik de koper de optie geboden om extra te betalen voor track & trace en verzekering. Dat wilde hij niet en heeft alleen betaald voor standaard verzending. Ik kon er natuurlijk op wachten, het pakje is niet aangekomen. Ik kan niet controleren of de koper de waarheid spreekt. Communicatie met koper slecht, reageert niet op mails. Nu heeft de koper een case geopend om zijn geld terug te krijgen en dit op laten lopen tot een claim. Op grond van Ebay buyer protection heeft hij zijn geld terug gekregen. Ebay heeft mij de rekening gestuurd van $83,--. Na een aanmaning heb ik deze maar betaald.
Het kwalijke is dat er zowel door ebay als door de koper geen reactie komt op mijn verweer. Op grond van de buyer protection krijgt de koper gewoon zijn geld terug. Je bent als oprechte verkoper dus vogelvrij. Iedere koper die kwaad wil kan bij standaard verzending net doen of hij het object niet heeft ontvangen en vrolijk zijn geld terug vragen. Lucratieve handel.
Is er ook nog een sellers protection?
Ik ga voortaan bij alle verkopen boven de $50,-- de kosten voor track & trace extra in rekening brengen en zal dat ook bij de omschrijving van het object vermelden. Met de schandalige TNT tarieven zullen een aantal kopers dan afhaken, maar dat zij dan maar zo.
Mocht iemand nog een manier weten om de claim terug te draaien en mijn geld terug te krijgen, dan hoor ik dat graag.
goedenmorgen,
ja door Paypal te accepteren weet je
dat je dit als verkoper vroeger of later
kan overkomen.
maar ja denk je nu echt dat iedere
koper jou wil belazeren, en ik die
al jarenlang op ebay koper ben hoef
helemaal geen track & trace wat
overigens de prijs van het verzenden
weer eens behoorlijk duurder maakt.
overigens waarom moeten de goeden
onder de kwaden gaan lijden?
en heb je er wel eens aan gedacht
dat kopers wel elders dan gaan kijken
en dat je verkopen daardoor sterk
gaan afnemen.
een goede verkoper calculeert dat risiko
al in zijn verkoopprijzen, net zoals
de detailhandel een opslag hanteert
voor lieden die winkelen zonder te betalen.
groetjes Niek